Direct naar artikelinhoud
De OndernemingE-bike to go

E-bikes zijn door de coronamaatregelen niet aan te slepen

Jelle Visser, oprichter van E-bike to go.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De horeca heeft zijn toevlucht genomen tot thuisbezorging, werknemers mijden het ov en gaan liever met de fiets naar hun werk. Door de coronacrisis verwacht E-bike to go nog voor de zomer door zijn voorraad voor 2020 te zijn. 

‘We’re gonna saaave the wooorld tooo-niiight’. De stem van Patrick van Geerenstein (37) slaat over als hij luid meezingt met de Swedish House Maffia. Hij heeft zojuist een elektrische fiets omhoog getakeld en haalt de band eraf. ‘Zo plat als een dubbeltje.’

Van Geerenstein werkt in de werkplaats van E-bike to go in Amsterdam-Noord. Het bedrijf verhuurt elektrische fietsen aan particulieren en bedrijven. Voor 79 euro kunnen klanten een maandabonnement afsluiten, waarbij de verzekering en de reparatie zijn inbegrepen. ‘Als een fiets stuk gaat, krijgt de klant binnen twee dagen een nieuwe’, zegt Van Geerenstein terwijl hij neuriënd een nieuwe band pakt.

Hoewel veel Nederlanders door de coronamaatregelen vanuit huis werken, is de vraag naar e-bikes de laatste weken enorm toegenomen. ‘Elke week gaan er 150 tot 200 elektrische fietsen de deur uit’, vertelt oprichter Jelle Visser. Hij bestelde voor de coronacrisis een paar duizend e-bikes, waarmee hij dacht dat de voorraad tot het eind van het jaar op orde zou zijn. ‘Maar als het zo doorgaat zijn die tegen het begin van de zomer allemaal weg.’

Geweldig alternatief

De toegenomen vraag komt mede doordat bijna de hele bezorgmarkt rijdt met de fietsen van E-bike to go en door de sluiting van de horeca zijn veel restaurants overgestapt op bezorging. ‘Uber Eats, Deliveroo en Take Away, de grote jongens, bezorgen met onze fietsen’, aldus Visser. Daarnaast denkt hij dat veel mensen het niet prettig vinden om nu te reizen met het openbaar. ‘Een elektrische fiets is een geweldig alternatief.’

Hoewel de vraag naar e-bikes enorm is, kwam Visser begin april op het idee om honderd elektrische fietsen gratis beschikbaar te stellen voor zorgmedewerkers. ‘Het leek mij een mooi initiatief om te zorgen dat onze helden in de zorg op een veilige manier naar hun werk kunnen gaan.’

Het nobele plan werd niet bij iedereen in het bedrijf direct met gejuich ontvangen. ‘Ik word elke maand afgerekend op verkoopcijfers en had deze fietsen ook betaald weg kunnen zetten. Daarom was ik huiverig’, zegt salesmanager Harm Timmer. ‘Maar ik moet toegeven dat het een geweldig succes is geworden. We kregen zoveel positieve reacties en aanvragen, dat we hebben besloten om het aantal gratis maandabonnementen te verdubbelen.’ 

En zo reden er begin april dagelijks tweehonderd zorgmedewerkers naar onder andere het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht, het OLVG in Amsterdam en het Leger des Heils.

Een medewerker van E-bike to go repareert een van de fietsen.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Grootste fietsbeurs

‘Harm en ik vullen elkaar fantastisch aan’, zegt Visser. Toen ik in 2015 begon met E-bike to go heb ik hem er meteen bijgehaald’. Timmer werkte op dat moment bij het fietsenmerk Giant en Visser ontmoette hem in Utrecht op de Bike MOTION beurs, de grootste fietsbeurs van de Benelux. ‘Het was vriendschap op het eerste gezicht. Het klikte meteen. Ik wilde Harm en niemand anders, maar ik moest hem wel zien te overtuigen.’

‘Rond 2015 waren elektrische fietsen een soort rollators, alleen oude mensen maakten er gebruik van. Ik dacht: als we die e-bikes hipper maken, dan gaan ook jongere generaties er gebruik van maken’, vertelt Visser alsof hij weer vijf jaar terug in de tijd gaat. 

‘Ik geloof heilig dat alles wat het leven makkelijker maakt de standaard wordt. Autoramen gaan automatisch naar beneden, de vaatwasser vervangt de handwas en ik verwachtte dat dit ook zou gebeuren met de elektrische fiets.’

Timmer zag het plan zitten, maar toen hij voor het eerst bij op kantoor kwam bij E-bike to go, schrok hij zich een ongeluk. ‘Ik kwam in een soort antikraakpand, overal lagen onderdelen en in de oplader van mijn nieuwe laptop zaten meer knopen dan in een zeemanstouw. Een wereld van verschil met mijn kantoor bij Giant.’ 

Toch besloot hij om het avontuur aan te gaan en zijn eerste werkdag herinnert hij zich nog goed. ‘Eén groot fiasco. Ik moest proberen om E-bikes te verkopen aan het kantoor van zorgorganisatie Evean. Na uren bellen had ik eindelijk de directeur aan de telefoon, maar ik klapte dicht. Het zweet liep tot aan mijn bilnaad.’

Groene banden

Visser schatert van het lachen. ‘Maar je deed het wel en langzaam boekten we overwinningen’. De heren lanceerden een zwarte fiets met groene banden, die zou opvallen in het straatbeeld. Eind 2018 reden er vierhonderd exemplaren rond en voelden Timmer en Visser dat er meer er zat. in hun stamkroeg Ot en Sien besloten ze in april 2019 om de bedrijfsactiviteiten flink uit te breiden. De focus werd verlegd van bedrijven naar particulieren. 

‘We waren constant aan het onderhandelen met HR-managers en directeuren, terwijl het efficiënter zou zijn om direct met de gebruiker te communiceren. Daarom besloten we om losse abonnementen aan te bieden en vanaf dat moment zijn we geëxplodeerd’, zegt Visser trots.

Inmiddels heeft het bedrijf 25 mensen in dienst en rijden er ruim 4.000 elektrische fietsen van E-bike to go door heel Nederland. Daarmee mag E-bike to go zich marktleider noemen. ‘Het is elke keer weer gaaf om een fiets tegen te komen waaraan ik zelf heb gesleuteld’, zegt Patrick van Geerenstein terwijl hij de e-bike naar beneden takelt en op de nieuwe band drukt. ‘Deze jongen is ook weer klaar om rond te crossen.’

E-bike to go

Waar Amsterdam-Noord 

Opgericht 2015

Omzet 1,8 miljoen (2019)

Werknemers 25